Gör julmat, bakar osv..

Idag är jag riktigt flitig!!
Håller som bäst på att laga lite jullådor som man ska ha på julbordet.
Jag håller på att göra morotslåda och kålrotslåda.. MUMS!!
Jag äääälskar verkligen lådorna!
Kan inte va utan dom.
Det är faktiskt första gången som jag gör dom, eftersom jag alltid ätit dom hemma hos pappa eller hos nån annan förr, men i år e det ju vi som ska ha julmat här hemma eftersom Kattis med familj kommer hit.
Så jag känner mig mäktigt stolt som gör lådorna själv, min snälla pappa har ju skickat repepten åt mig, så jag håller ju traditionen vid liv...
Skulle baka Pepparnötter som min arbetskompis Kerstin har beställt av mig, men dom misslyckades!!!!
Tror jag hade lite för mycket smör i dom..
Så jag fick göra heeela satsen och jag ger bort dom så slipper jag äta upp alla 500 stycken själv.. :o) 
Måste baka en ny sats, och hoppas på att dom blir bättre, eftersom jag ska sälja dom!!
Men det får jag se sen..
Säljer 3 stycken 1.5 liters aluminiumformar för 12e€, de e billigt kan jag ta o säga er!!
Men det är kul att baka, så varför ta svindyra priser för nåt som jag själv tycker är kul och som egentligen inte kostar så mycket att göra...
Sen när lådorna är i ugnen ska jag och Ben göra lite köttbullar till julen oxå, även det recepten är av min kära far..
Det komemr bli MASSOR med köttbullar, men vi ska äta lite ikväll sen.. haha...
Allt jag lagar ska in i frysen i väntan på julafton..
Så man kan inte tjuväta nåt sen...
Baka pepparkakor ska vi försöka hinna med, annars tar vi det imorgon.
Cassandra måste ju få baka lite pepparkakor, fast jag tror hon kommer äta upp mesta av degen, men vad gör det.. ^_^ Så länge ungen har kul!!
Sitter och väntar på att kålrötterna ska koka och bli mjuka så jag får slänga in allt i ugnen sen, min gröt måste ocå bli kall, så ja kan slänga morötterna och det i den sen..
Mums mums mums, e de enda jag kan säga...


Igår var det Finlands Självständighets dag..
Jippi, hurra hurra, ungefär.. haha...
Jag, Ben och Cassandra var ut och åt igår.
Vi gick till MIndes, vårt nya stamställe ungefär...
God mat och dricka var det..
Kanske lilla Cicci drack ett eller två glas för mycket, men det gör inget..
Jag vet, jag är lättpåverkad..
Jag och Ben "firade" 3 år och 3 månader igår så vi tog varsitt glas skumvin oxå.. smaskens...!!
Plus att vi tog en flaska rött vin till maten och även varsitt glas dessertvin sen...
Cassandra tyckte det var roligt att vara ute och äta, igen..
Hon börjar bli duktig på att bete sig, men sen när det tar för lång tid så blir hon uttråkad och vill börja härja... :o)
Vårt lilla troll...
Men en perfekt avslutning på kvällen blev det till sist, efter Cassandra somnat..

Har även hunnit göra julkort oxå..
I år skickar vi faktiskt julkort, som är HEMMAGJORDA!!
Jag har gjort dom själv! Jag e noooog så duktig.. ^_^
Ska försöka skicka ibäg dom i tid bara, så att alla kommer fram INNAN julen, och inte efter...


Om 2 dagar åker min Poopisch och jobbar igen, känns som han precis kom hem, men lika snart åker han..
men tiden går snabbt, så det är tur det..
Visst saknar jag honom massor när han är borta, men jag överlever.
Cassandra håller mig upptagen mesta av tiden...


Nej, nu ska jag ta och slänga lådorna i ugnen innan gröten kokar fast och kålrötterna mosas av sig själv!!


Tack o Hej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback