Föräldraledighet; tankar & funderinga

Hur kan skillnad på föräldraledigheten vara så olika i två länder som ligger så nära varann?
Självklart menar jag Sverige och Finland..
Börja tänka på det då jag har en vän i Sverige som ska ha barn snart och en här i Finland som ska ha betalt snart.

I Sverige:

- 240 dagar kvar
- 60 dagar måste t.ex. pappan ta ut om det är mamman som är hemma. Annars får det dela upp dagarna hur dom vill.
- Man får själv välja hur många dagar per vecka man tar ut föräldrapenning. Så man kan vara hemma relativt länge med sitt barn.

I Finland:

- moderskapspenning 105 vardagar
- föräldrapenning 158 vardagar
- Pappamånad 1-18 vardagar
- Barnet är alltså ungefär 9 månader när ALL föräldraledighet är slut. Men man kan välja att vara vårdledig efter det, men då får man kanske bara MAX 350euro från FPA (ungefär samma sak som försäkrningskassan i Sverige) 

Ser ni skillnaden???
I sverige har man alltså 480 dagar som man kan ta ut, medan man bara får ungefär 263 dagar!!!
Så med andra ord så var vi tvungna att börja ha Cassandra hos dagmamma redan när hon var 9 månader. För att man alls skulle få ekonomin att gå ihop. Vi skulle inte ha klarat oss på Bens lön plus mitt vårdbidrag jag skulle fått.
Men, sen om det var en bra eller dålig sak att Cassandra började hos dagmamman den ålder, ja det vet jag inte.
Visst tyckte jag det var skönt att börja jobba igen, men det var med ett tungt hjärta som jag lämnade henne hos dagmamman vid den åldern.
Men så där i efterhand så har det funkat bra.
Nu är ju Cassandra ändå hemma väldigt mycket. Hon är bara 12 dagar i månaden hos dagmamman.
Det är dom dagarna som Ben är och jobbar, och jag i skolan.
Sedan när Ben kommit hem så är ju hon självklart hemma med honom!

Men det är OTROLIGT hur stor skillnad det kan vara på föräldraledighet i två grannländer!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback